{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Komplet liste over el-mat.
  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #1   21. sep 2017 Mange af de ting du skal bruge kan du med fordel købe hos Biltema der har en stor afdeling for marine artikler.Listen afhænger af hvad du skal bruge og hvad du syntes er nødvendigt og hvor stor båden er og hvor meget plads der er til rådighed.

  • #2   21. sep 2017 Der er ingen liste til rådig, men det er vigtigt at du vælger det rigtig lednings kvadrat, afhængig at hvor meget strøm du skal transportere.

  • #3   22. sep 2017 Kabelsko og lignende fra Biltema er ihvertfald ikke nogen god kvalitet. Biltema har virkelig meget godt handler der meget selv. Men ikke deres kabelsko. De er alt for bløde.

  • #4   22. sep 2017 Tak for jeres in-put. Måske i kunne nævne de basis stumper man altid skal bruge? Jeg planlægger 12V med to batterier og en omformer til 230V. Men hvilken str ledninger kan jeg med fordel bruge for at de er kraftige nok?
    Jeg takker på forhånd - jeg er helt blank på det elektriske!
    Michael


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #5   22. sep 2017 Hvad er det for en båd type og hvilken motor størrelse taler vi om der er jo forskel på om det er en robåd med påhængsmotor eller en storbælt færge.

  • #6   22. sep 2017 Her er et skema hvor du kan se/udregne lednings str

    http://www.baadservice.dk/nomogram-hvilket-kabel.html

    Nicolai


  • #7   22. sep 2017 Super fedt , Nicolai - tak!

  • #8   22. sep 2017 Et tip, hvis du ikke lige kan finde eller har ledningen i stor nok kvadrat. Så kan man bare trække to eller tre ledninger parallelt indtil kvadrat passer. det er måske ikke den eleganteste løsning men lige så god.

  • #9   23. sep 2017 Husk også at bruge ledning der er til maritimt brug, der er nogle ledninger der "går til" ( ir ) pga det salte miljø de er i ( ja .... altså hvis det er havet du vil bruge den på ) ... selv ledninger indvendigt får salt, det går selvfølgelig lidt langsommer end udvendigt, men jeg blev sgu da overrasket over den fart det sker med.
    Og endelig ikke ledninger der er overbelastet, helst lidt i over størrelse, der er knald på sådan et 12/24 v system.
    Samlinger skal helst være tætte, brug krympeflex .. helst med lim, så er det bare at få den rigtige tykkelse ledning og gå igang, pas på det ikke ender med fuglereder, få sat mærkater på, så er det noget nemmer at fejlsøge og rette til hen af vejen.
    Hvis du skal fører ledninger igennem forskellige rør i skroget, så gør dig selv den tjeneste, at enten lægge en snor eller to til brug hvis du lige pluselig får brug for mere strøm til merer udstyr, eller extra ledning der lukkes til i enden så der ikke trænger salt ind og gør dem iret ( surt at stå med nye ledninger hvor den første halve meter skal klippes før der er friskt matriale )
    Ja jeg ved at jeg skriver MEGET om ir..... men det er blevet en lille besættelse for mig, da det virkelig tog røven på mig at det gik SÅÅÅÅÅ hurtigt med dårlige forbindelser ved brug af dårlige martrialer, så spar IKKE på lige det område, motor og strøm SKAL virke ude på havet....


  • #10   23. sep 2017 Super fede råd - det skal jeg have i tankerne! Men har i en evt indkøbslist jeg kan arbejde frem efter! Vil hellere spørge her end i forretningen, hvor jeg sandsynligvis bliver prakket en masse unødig og meget dyrt på! Det er vel noget med et par batterier, kabler til forbinding af disse, sikringer og så skal det vel forbindes i et eller andet system før det monteres videre til kontakter...?

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #11   23. sep 2017 Med de evner du har skal du nok lade én der ved noget om det være med ellers kan det gå gruelig galt,du skal ikke spøge med de effekter der er i batterierne.

  • #12   23. sep 2017 Ha ha ha - Michael RS du har helt ret - jeg har nu heller ikke tænkt mig, at lave det selv! Jeg vil bare begynde indkøbene da jeg af erfaring ved, at alt der står "båd" på koster en mindre formue!

  • #13   24. sep 2017 Det kan være lidt svært at give en indkøbsliste.
    1. vi ved ikke havd båd det er udover motorbåd.
    2. er det indenbors motor eller påhæng.
    3. hvad og hvor meget skal du sætte op af forbrugs udstyr.
    Men som start skal du bruge ...
    1 start batteri.
    1 eller 2-3 forbrugs batterier, alt efter dit behov
    1 skillerelæ, så du altid har startstrøm og ikke dræner start batteriet på forbrug.
    Sikrings boks .... størrelse .. ja .. hvor meget skal du tilslutte, gerne 1 sikring pr. ting, så kan man altid slå den enkelt ting/gruppe fra ved evt fejl, og så stadigvæk have de grupper aktive der ikke er fejl på
    1 lader til landstrøm ( hvis du vil have muhlighed for at lade båden op )
    1 omformer ( vil du have 220v i båden .. hvis ja .. jep sådan en også ! )
    Masser af ledning, gerne i forskellige farver til de forskellige forbrugsting... MEN ALTID RØD SOM +.... så kan du bruge de andre farver som minus, hvis du bruger rød som +, så har du altid styr på på de levende ledninger ( dem som ikke bare skal hænge løst og være uisoleret )
    Evt strøm sammen koblings skinner.
    Derfra et det jo bare at trække ledning og sætte de ting op som du vil have smiley
    Hvis du vil have 220v i båden .. så skal du have et ret godt batteri med høj amp, det sluger ret meget at bruge 220 på et 12v anlæg, så et batteri med mange amp er næsten et krav og gerne et der kan klare dybe afladninger .. noget AGM er et godt valg, skille relæ der gør at du IKKE aflader start batteriet.
    Det ene batteri skal KUN bruges som start batteri.. INTET andet end det...
    Du skal også finde ud af om hvor meget strøm din motor kan leverer til dit elsystem, kan den overhoved leverer strøm nok til at lade dit forbrugs batteri op i den tid du vil sejle, hvis ikke .. så er du nød til at have en lader på .. og så har du jo næsten kun det strøm du har PÅ batteriet når du tager afsted.
    Der er simpelthen SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange ting der spiller ind, så det er svært at skriv HVAD du skal bruge, vi aner intet om dine forventninger, men alt kan lade sig gøre..... det er bare et spørgsmål om STØRRELSE og ØKONOMI smiley
    Men det jeg skrev i starten og du er igang.
    FUCK en smørre det blev.... håber det give bare lidt mening he he


  • #14   25. sep 2017 Hej Kim - fedt tak! Så er jeg på vej! Til orientering er der tale om en Scand 24hc med indenbordsmotor - en Volvo B20 og et 270'er drev. Men satser på 3 batterier og regner med alt i LED og så lavt forbrug som muligt, men ellers kommer der nok alt det i båden - el-mæssigt - som jeg kan få fat i!
    Men tak for input og har du flere på baggrund af ovenstående kommer du bare igen! Michael


  • #15   27. sep 2017 Håber du vil oprette din båd smiley , og evt lave et album med masser af billeder af dit projekt, det ville hjælpe andre som står overfor et ligende arbejde eller opgradering af deres el.
    Plus hvis du finder nogle løsninger af problemer undervejs, så vil det også kunne hjælpe andre.
    Held og lykke med det ( ser frem til dit album he he )


  • #16   27. sep 2017 Ja billederne ligger klar - måske jeg skulle få taget mig sammen...

Kommentér på:
Komplet liste over el-mat.

Annonce